In een verbijsterende gang van zaken gaan grote bedrijven in de reisindustrie aan de slag met Web3-technologie. De technologie heet het Camino netwerk en is een op reizen gerichte blockchain. Verouderde reisorganisaties zoals Lufthansa en Eurowings kijken nu uit naar een Web3-toekomst.
Volgens Johannes Walter, het hoofd van de kanaalpartners bij Lufthansa Group, zullen “decentralisatie en tokenisatie” kansen creëren voor nieuwe bedrijfsmodellen en relaties in de reisindustrie. “We streven ernaar de toegevoegde waarde van blockchain te begrijpen om zo langetermijnwaarde te creëren voor onze klanten en partners die aansluit bij onze merkstrategie.”
Achterstallige regelgeving hindert massale acceptatie Web3
Jens Bischof, de CEO en Chief Customer Officer van Eurowings, herhaalde dit gevoel en voegde eraan toe dat de reisindustrie dagelijks met grote hoeveelheden gevoelige gegevens te maken heeft en dat Web3 een manier biedt om op kostenefficiënte en maximale veiligheid aan deze eisen te voldoen. Bischof wees er echter op dat het ontbreken van duidelijke regelgeving een afschrikmiddel is voor massale acceptatie. Desondanks zijn er al andere potentiële use-cases van Web3-technologieën die in de reisindustrie zijn geïntegreerd. Hieronder valt het gebruik van de metaverse om “reizigers te inspireren” voordat ze op reis gaan via virtuele ervaringen en het mogelijke gebruik van niet-fungibele tokens als NFT tickets, die zou kunnen zorgen voor inkomstenstijgingen voor luchtvaartmaatschappijen via wederverkoop op de secundaire markt.